طراحی کاراکتر چیست؟
برندها و صنعت های مختلف جهت معرفی بهتر و همچنین ایجاد ارتباط بهینه مابین مخاطب های تبلیغ ومحصولات و خدمات خود به عنصری در طراحی گرافیک روی می آورند به نام کاراکتر یا شخصیت.به عبارتی طراحی کاراکتر، هنر برقراری ارتباط میان داستان و تصویر شخصیتی است که همگام و همراه با یکدیگر می توانند پیامی را به مخاطب خود انتقال دهند.
تمامی برندها، شرکت ها و کسب کار های مختلف برای جهت معرفی خدمات و محصولاتشان و همچنین ارتباط موثر بین مشتریان و مخاطبانشان به عنصری در طراحی گرافیک به نام کاراکتر و یا شخصیت روی می آورند، بطور کلی طراحی کاراکتر هنر بر قراری ارتباط میان داستان و تصویر شخصیتی است که همگام و همراه با یکدیگر می توانند پیامی را به مخاطب خود انتقال دهند. اولین هدف طراح کاراکتر، انتقال پیام ساختار شخصیت در قالب تصویر است.
این شخصیت ها می توانند در قالب تیزر، اسباب بازی، کمیک استریپ ، انیمیشن، اپلیکیشن، بازی، طراحی سایت و… نمایان شوند.
بدون یک طراحی کاراکتر مناسب محصولات نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای ماندگاری در ذهن مشتریان دارند.
اولین هدف طراح کاراکتر، انتقال پیام ساختار شخصیت در قالب تصویر است.
این شخصیت ها می توانند در قالب تیزر، اسباب بازی، کمیک استریپ ، انیمیشن، اپلیکیشن، بازی،طراحی سایت و… نمایان شوند.
بدون یک طراحی کاراکتر مناسب محصولات نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای ماندگاری در ذهن مشتریان دارند.با استفاده از طراحی کاراکتر و شخصیت می توان داستان های جالبی راجع به خدمات و محصولات ارائه داد و بدون کاراکترهای مناسب این داستان ها شکل نمی گیرند و یا ماندگاری مناسب نخواهند داشت.
در کل، کاراکتری که به یاد ماندنی و قابل باور باشد را می توان به عنوان کاراکتر خوب معرفی کرد. کاراکتر قابل باور، کاراکتری معمولی است ( در ارتباط با دنیای اطرافش) کسی که خود را در میان وقایع می یابد و به آنها به طور صحیحی واکنش نشان می دهد.
طراحی شخصیت به یاد ماندنی، نیز باید از لحاظ بصری جذاب باشد و بتواند بیننده را از لحاظ احساسی و دراماتیک در حادثه های داستان به جلو هدایت کند.
اولی جانسون Olli Jhonson و فرانک توماس Frank Thomas در کتاب ” تصور زندگی ” جذابیت کاراکتر را اینگونه عنوان کرده اند :” چشمان شما کاراکتر فیلم را می بیند و از آنچه می بیند، قدردانی می کند .
شما بی درنگ خصوصیات کاراکتر را می شناسید، شخصیت می تواند زشت، زیبا، پیچیده یا ساده ، خوب یا بد باشد. جذابیت کاراکتر باعث می شود که به آن نگاه کرده و دنبالش کنید.
این جذابیت باید در شخصیت کاراکتر نیز باشد، تا بیننده آن کاراکتر را قوی، قابل باور و جذاب بداند.در مقالاتی که در وب ساز ارائه خواهیم داد، شما با انواع طراحی شخصیت، اصول طراحی کاراکتر، نحوه اجرای ایده ها در زمینه طراحی شخصیت و … آشنا خواهید شد.
طراحی مناسب یک کاراکتر ، ماندگاری یک محصولات در ذهن مشتریان را بسیار بالا میبرند .
از مزایای دیگر آن می توان به داستان پذیر شدن سناریوی تبلیغاتی خدمات یا محصولات اشاره کرد.در کل، کاراکتری که بیشتر به یاد بماند و در ذهن مخاطب قابل لمس باشد کاراکتر خوبی است .
ویژگی های یک کاراکتر خوب چیست؟
-
کاراکتر باید خاص باشد یعنی طراحی کاراکتر طوری باشد که مخاطب شبیه آن را جایی ندیده باشد، این موضوع باعث می شود مخاطب کنجکاو شود و بیشتر به آن توجه کند.
-
طراحی کاراکتر تصویرسازی مناسب با برند باشد ، یعنی جنس و روحیات و چارچوب کاراکتر با برند و محصول هم خوانی داشته باشد و بشود از کاراکتر محصول یا کسب و کار را حدس زد.
-
موشن گرافیک یک برند باید احساسات مختلفی را به مخاطب ارجاع دهد و این کار با یک کاراکتر و انیمی مناسب امکان پذیر است.
-
طراحی کاراکتر باید هیجان انگیز باشد طوری که وقتی مخاطب موشن گرافیک تبلیغاتی را مشاهده می کند برایش هیجان انگیز باشد و تشویق به خرید محصول شود.
-
کاراکتر باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و باعث جلب توجه مخاطب شود برای همین باید رنگ بندی و رفتار های کاراکتر اصولی ساخته شود تا طراحی شخصیت تبلیغاتی بدون نقص باشد.
-
مهمترین مورد این است که شخصیت های شما باید منحصر بفرد باشند.تمامی ویژگی های شخصیتی آنها، شکل بدنشان، ژست آنها، جای زخم ها،و بقیۀ موارد باید در مجموع یک شخصیت منحصر بفرد خلق کند که در همان لحظۀ اول قابل شناسایی باشد.این منحصر بفرد بودن را فقط بر اساس اکسسوری و مدل مو قرار ندهید.این ویژگی ها می توانند به مرور زمان تغییر کنند. بطور ایده آل شخصیت ها باید حتی بدون مو و لباس هم قابل شناسایی باشند.می توانید از قد، شکل بدن، وزن، جای زخم، ژست، رنگ پوست، گردن، دهان، بینی، و چشم هایشان استفاده کنید و هر یک از شخصیت ها را از بقیه متمایز کنید.
-
باید بتوانید بارها و بارها شخصیت ها را طراحی کنید.البته اگر طرحتان موفق شود و به طرح نهایی برسید.سعی کنید شخصیت ها را در موقعیت ها و زوایای مختلف بکشید.قانون کلی این است که باید از طرح های پیچیده بر روی لباس و یا تتو خودداری کنید.این طرح ها را نمی توان بارها تکرار کرد و از تمامی زوایا طراحی کرد.
-
تمامی شخصیت های مهم کارتونی فقط و فقط با یک ایده طراحی شده اند و بقیه موارد در جهت تقویت این ایدۀ اصلی هستند.می توانید Gambit از X-Men را مشاهده کنید. به او نگاه کنید.هر چیزی در اصول طراحی کاراکتر ، نکته در رابطه با هویت این فرد به شما نشان میدهد.او مانند Han Solo در جنگ ستارگان، یا کاپیتان جک در دزدان دریای کرائیب بعنوان یک انسان فرومایه و پست طراحی شده بود.تمامی اکسسوری های او با این نوع شخصیتش همخوانی داشت.حتی با ویژگی های ظاهری اش می توانید حدس بزنید روابط خوبی با خانم ها دارد، ورق بازی می کند، و این ویژگی های به شخصیتش عمق می دهد.سلاح انتخابی او نشان دهدندۀ چابکی او می باشد، و پالتویی که پوشیده بود نشان دهندۀ شخصیت مشکوک او بوده است.باید بدانید اصلی ترین ویژگی شخصیت شما چیست و بعد مطمئن شوید تمامی موارد مانند لباس، ویژگی های ظاهری، اکسسوری، و غیره با این شخصیت مطابق هستند.
-
ظاهر جذاب به تنهایی نمی تواند نشان دهندۀ یک طراحی کاراکتر خوب باشد بلکه هویت آن شخصیت نیز بسیار مهم است.این هویت می تواند از طریقِ نقاشی های بهم پیوسته و کمیک استریپ نشان داده شود که در آن در موقعیت های مختلف عکس العمل او را ابراز می کند.هویت یک شخصیت نباید لزوما مثبت باشد بلکه باید جذاب باشد.هویت می تواند به سادگی از طریق طراحی به نمایش درآید.اصول طراحی کاراکتر مهارتی دشوار است و یکی از فعالیت هایی است که ممکن است به نظر ساده باشد اما در واقع وقتی برای اولین بار شروع به کار می کنید بسیار سخت تر هم می باشد.بسیاری از شخصیت ها که با آنها آشنایی دارید بسیار ساده هستند.به شخصیت های کارتون هایی که تابحال دیده اید فکر کنید. اینطور که به نظر می رسد مسیر دشواری را برای اصول طراحی کاراکتر باید طی کنید.بنابراین شما یک برگۀ سفید پیش روی خود دارید و می خواهید شخصیت منحصر بفردی را خلق کنید. چطور این کار را انجام می دهید؟آیا اولین بار است که اینکار را می کنید؟ احتمالا نمی دانید دقیقا باید از کجا شروع کنید.البته جای نگرانی نیست. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.
:: برچسبها:
کاراکتر ,
شخصیت ,
:: بازدید از این مطلب : 1004
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10